En stjärna är född!
- 12 mar 2021
Honda GL 1000 Gold Wing blev starten för en ny dimension av motorcykelåkande. Den föddes som sporthoj men blev redan under de första åren en klassiker som landsvägsmotorcykel. Tung, vacker och stark i en och samma maskin. Den skulle få ett långt liv.
Honda GL 1000 Gold Wing, ett nytt koncept på de svenska vägarna 1975.
Det var över 40 år sedan den första ”Guldvingen” rullade på en svensk väg. Det är oklart exakt vilken väg den första maskinen rullade fram på. Vi kan bara anta att det var i Göteborg då det var AB Auto – Hansa som importerade de första motorcyklarna.
När Honda GL 1000 Gold Wing presenterades för allmänheten under hösten 1974, i Köln, var det den mest kontroversiella motorcykel på sin tid.
Den stod för ett helt nytt koncept. Den skapade helt enkelt en egen värld, då det är mer än bara en motorcykel. De som körde upptäckte att det fanns effektivitet, robusthet och ren kraft - förenade i en och samma maskin.
Det finns mycket få motorcykelmodeller som fått ett så långt liv. Det är än idag både aktuell och modern. Den är också en perfekt bas för de som vill ha en personlig motorcykel. Det finns knappast någon annan motorcykelmodell där det finns så mycket extra utrustning. Husvagn, sidovagn, släpkärra, och olika typer av kåpor och väskor. En Gold Wing erbjuder det mesta - till ägarens fulla belåtenhet.
Lite förhistoria:
I December 1972 började Honda utveckla, under ledning av Soichiro Irimajiri (han blev senare känd för att ha skapat CBX:en), en prototyp.
Den hade en 6-cylindrig boxermotor, var på 1470 cm3, 80 kW vid 6700 rpm och en gigantisk tank på 20 liter. Den vägde "bara" 227 kg och hade en toppfart på cirka 210 km/t. Det hade en ram från CB 750 och kardandrift av BMW modell.
Denna prototyp kom inte i produktion. Orsaken var den 6-cylindriga motorn. Det var helt enkelt för lång. Körställningen blev obekväm. De sänkte då cylinderantalet till 4, höll fast vid boxerkonstruktionen. På grundval av detta föddes den första serietillverkade Gold Wingen. Toshio Nozue hade då utsetts till ny chef och var ansvarig för utvecklingen av den nya 4-cylindriga boxermotorn.
GL 1000:s motor
Det var en 4-cylindrig boxermotor med 999 cm3. Toppeffekten var 82 hk vid 7500 rpm. Det maximala vridmomentet var 80 Nm vid 6500 rpm. Motorn vägde 106 kg. Vevaxeln låg längs med motorcykeln och de roterande motordelarna har en stabiliserande effekt.
För att undvika svängningar då du släpper gasen, gjorde Honda ett trick som var okänd för andra tillverkare av boxermotorer. De rörliga delarna är uppdelade och roterar i motsatta riktningar. Det ger en utjämning av massorna i rörelse. Svänghjulet sitter på vevaxeln, som vanligt. På en separat axel roterar drev till startmotor och generatorn i motsatt riktning. De utgör en massa på 4,2 kg.
Det blåa märket på ventilkåpan vittnar om att årsmodellen är 1975. Från 1976 var märket svart.
En kedja överför kraft från vevaxeln till växelaxeln. Kopplingen har 8 lameller och körs i ett oljebad. 6 st. fjädrar säkerställer att kopplingen inte slirar och den är 5 växlad.
Driften av de båda kamaxlarna konstruerades på ett nytt och sensationellt sätt. Två tandade kamremmar som drivs från vevaxelns remskiva. Den halvsfäriska förbränningskammaren består av ett speciellt eldfast material för att tåla bränsle med relativt lågoktanig blyfri bensin. Det finns en förgasare per cylinder. De har en diameter på 32 mm och ligger ovanpå motorn. Cylindrarna tänder i ordning: 1-3-2-4.
Premiär 1974
Hösten 1974 släpptes Honda GL 1000 på IFMA (Inter Fahrrad- und Motorrad-Ausstellung, kallas idag denna show Intermot). Version K0, som såldes 1975, anses vara den första Gold Wing. Vissa källor hävdar att det såldes 13.000 i USA under 1975, andra källor hävdar att den totala försäljningen i världen av Gold Wing 1975 var endast 5000, varav 4000 i USA. Det är omöjligt att veta vad som är rätt.
Den blåa varianten 1975. Vid introduktion gick de flesta till USA marknaden.
Under våren 1975 levererades de första GL 1000. Den var då Hondas nya flaggskepp. Det var den största och tyngsta motorcykel som Honda hade serietillverkat hittills. Den var enligt den tiden gigantisk och gjorde ett starkt intryck på alla som såg den.
Man kunde se att det byggdes för den amerikanska marknaden. Som naken cykel gav den en sportig utseende med elegans. Men det gick inte att dölja det faktum att det var en tungviktare, hela 295 kg i tjänstevikt. Men tre skivbromsar garanteras en säker körning. Denna nackdel av hög vikt skulle Honda kompensera av ett särskilt konstruktivt grepp. Lösningen var att ge den en låg tyngdpunkt. För att uppnå det, placerades bensintanken lågt, d.v.s. under sadel.
Den var också vattenkyld. Det hjälpte till att få en lugn och tyst gång. Det var den mest vibrationsfria motor Honda hade producerat. Således var det lätt att köra långt på en sådan MC.
Men tyvärr motsvarade inte chassit motorns urkraft. Den hade en tendens att svänga i höga hastigheter på motorvägen, en tendens som förstärktes om man monterade vindruta. Det var en MC som skulle köras rakt fram och gjorde det bättre än alla andra.
Classic Honda Club Sweden
För att få lite ytterligare information om Gold Wing:s introduktion i Sverige besökte vi Hans Nilsson, ordförande i Classic Honda Club Sweden.
Classic Honda Club Sweden bildades 5 augusti 1995 och har som målsättning att förena ägare av Honda motorcyklar som är 30 år eller äldre och att höja statusen för just dessa motorcyklar. De hjälper också sina medlemmar med kunskaper för att kunna renovera och bevara dessa motorcyklar.
Hans har de senaste fyra åren varit ordförande i klubben, vilket också tydligt satt sina spår i hans garage. Där stod ett antal blänkande Honda klassiker tillsammans med några av senare årsmodell, även de Hondor givetvis.
Hans Nilsson med sin tidiga Honda GL 1000 1975 den första s.k. Usa-modellen.
Han visade stolt upp sin Gold Wing modell K0 1975, en av de första som togs in till Sverige. Den kom i Hans ägo mera av en slump efter en förfrågan från ett dödsbo. Den var då i skapligt skick. Efter en lättare renovering är den nu i s.k. ”Mint condition”
När GL 1000 presenterades 1974 visste man inte riktigt var man skulle placera den kategorimässigt. Det var tänkt som en sport mc. Motorkonstruktionen var udda och var ju trots allt en av de större som kallades sport. När de kom såldes de rena utan kåpa och väskor, vilket snabbt blev populära tillbehör.
Hans Gold Wing är en s.k. USA-modell, som var de första som såldes. Skillnaden syns på mätarna, där en miles-mätare ersattes i Sverige med en km-mätare som hade en något för ljus grön färg på mätartavlan.
Trots den dominerande boxermotorn så får man betrakta GL 1000 som en riktig klassisk skönhet. Hans Gold Wing är som synes blankare än då den var ny.
Dessutom har USA-modellen en varningslampa för trasigt bakljus och summer för blinkers.
Det sägs att de första 80 motorcyklarna som importerades till Sverige var av den s.k. USA-modellen. Skillnaden i färg på mätarna syns tydligt.
GL 1000 K1 / LTD
Förändringarna på 1976 års modell Gold Wing var huvudsakligen kosmetiskt, med en mer dramatisk målning med dekorativa ränder. I övrigt så fanns en smörjnippel på övergången till kardanhuset. Hur effektiv denna förbättring var diskuterades också. Utan smörjning håller kardanaxlar endast ca. 3000 mil, så smörjning behövs. Alternativet var att ta isär kardanaxeln och att traditionellt smeta in den med fett. En annan nyhet var torkarbladen bakom oljeglaset i vevhuset för att bättre kunna kolla oljenivån. Avstrykaren kan förflyttas fram och tillbaka med hjälp av en skruvmejsel. Dessutom hade Gold Wing har nu två hjälmhållare.
GL 1000 LTD med speciella dekaler på sidokåporna och kromad kylare. Den förärades också med en lyxigare sadel. Adet var en förhållandevis dyr samlarhoj.
En specialutgåva av Gold Wing var GL 1000 LTD - det var dags för ett eftertraktat samlarobjekt. LTD står för Limited Edition. Vissa källor säger att det tillverkades i 500 exemplar. Andra att det byggdes 3000 exemplar. Men säkert är ändå att ett mycket litet antal såldes i jämförelse med alla andra Gold Wing. Den fick guldfärgade fälgar och ekrar, den lackades i metallic brun.
Modell K3 1978 med mätarna på tanken och helt kromat avgassystem.
1977: GL 1000 K2
Denna modell fick en del förändringar. En bekväm sittställning var viktig, särskilt på en längre resa. Därför var sadeln förändrad. En annan nyhet var att det var koniska rullager i styrhuvudet. Avgassystemet förbättrades i termer av utseende. Sidokåporna på K2 fick samma utformning som vi tidigare bara tidigare hittade på LTD modellen. Hastighetsmätaren kunde hädanefter visa både kilometer och miles. Kraftigare bromsar och H4 ljus hade införts.
1978: GL 1000 K3
De första riktigt viktiga förändringarna kom på Gold Wing'en 1978. Honda räknade till hela 30 förbättringar. För det första hade chassit ändrats. En förstärkt baksving skulle uppnå en bättre stabilitet. Växellådan och kopplingen har ändrats. Utseendet på K3 känns igen på aluminiumfälgar, fullt kromade avgasrör, en förlängning av sadeln med 10 cm. Sidokåporna fick en något annorlunda form med nya dekaler, den "falska" tanken fick ny form med tre nya instrument på ovansidan. Ett nytt luftfilter infördes. Kicken försvann nu helt. Hädanefter måste man förlita sig på el starten. De sista två versionerna av GL 1000 (K3 och K4) betraktas också som de bästa versionerna av denna modell.
1979 GL 1000 K4
Honda fortsatte där de slutade i 1978: Det kom en förändrad belysning. Den främre bromsvätskebehållaren ändrades. Broms- och kopplingshandtag hade ny form i svart och krom. Och de främre bromsskivorna var gjutna i ett stycke.
1979 lanserades Hondas eget utbud av packväskor och top-box, men fortfarande ingen Honda vindruta. Den kom först på GL 1100.
Det såldes hela 97000 Gold Wing i USA under de fem åren GL 1000 producerades. Försäljningssiffrorna för Europa är lite oklara.
Efter 5 års produktion av GL 1000 väntade alla entusiaster av Gold Wing på en helt ny modell, som visades bli den bästa någonsin, GL 1100. Men vi återkommer till det senare!
Tekniska data:
Motor Typ: 4-cylindrig, 4-takts boxermotor
Volym: 999.45 cc
Effekt: 82 hk vid 7500 r / min
Max vridmoment: 80 Nm vid 6500 r / min
Komprimering: 9,2: 1
Transmission: 5 växlar
El start plus kick
Dubbel rörram
Fjädring Fram: Teleskopgaffel
Hjulupphängning bak: Sving arm plus två fjäderben
Däckstorlek: fram 3,50 H 19 bak 4,50 H 17
Vikt: 295 kg
Längd 233 cm
Bredd 72 cm
Höjd 111,5 cm
Hjulbasen 154 cm
Toppfart 196 km / t
Acceleration: 0-100 km / t på 4,5 sekunder
Torsten Wohlin