Månadsmöte onsdagen 7 dec.

  • 15 dec 2022

"Åk rätt välj Velocette" 

Per berättar Velocettehistorier.

Innan föredraget fick årets vinnare av Stockholmsrallyt, Niels Nielsen, ta emot vandringspriset.

Temat för detta månadsmöte var Velocette och vår medlem Per Berglund, med lång erfarenhet av detta märke, erbjöd sig att dela sina erfarenheter om detta något udda motorcykelfabrikat med oss.

Per berättade hur hans motorcykelintresse bl.a. väcktes genom att han ”hittade” flera hojprojekt i olika buskar runt Stockholm. I Pers fall hittade han hojarna i buskar snarare än i garage, vilket förmodligen har att göra med att skicket var några snäpp sämre en ett garagefynd!

Två glada medlemmar.

Hans första Velocette hittade han konstigt nog i en lada för ca. 45 år sedan. Det var en 350 cc MAC från 1950 som inte hade rullat på några år. Per lade ut en hel del pengar på att få fart på den men misslyckades p.g.a. otillräcklig erfarenhet och kunskap. Hojen behölls och fick vila ca. 20 år innan Per fick tid och lust att ta sig an projektet igen. Nu fick Per snurr på MAC:en och har sedan dess kört den varje sommar.

Då Velocette är ett ganska okänt märke i Sverige fick Per lägga ner mycket möda på att hitta delar till MAC:en, tills han kom i kontakt med Sven Karlsson i Linköping som hade det mesta till dessa hojar.

Pers MSS vid Västerby Bygdegård.

För ett år sedan fick Per tag på en lite modernare och större Velocette nämligen en 500 cc MSS från 1954, den var i betydligt bättre skick, än MAC:en, och behövde ”endast” ett fåtal justeringar för att gå bra.

Den beryktade Velocettekopplingen.

Per berättade vidare om Velocettefabrikens historia från början av 1900-talet till slutet 1971 då verksamheten lades ner utan att gå i konkurs. Ett flertal tekniska lösningar var unika för Velocette som tex. kopplingen med sin annorlunda urkopplingsmekanik. Dessutom låg växellådsdrevet utanför kopplingen, vilket gjorde det lätt att dreva om vid behov. En annan specialitet var de koniska ramlagren som måste monteras med förspänning för att i drift fungera glappfritt.

Velocette var i mångt och mycket en hoj för entusiaster, priset på en Velocette Thruxton 1971, vilket var det sista tillverkningsåret var ungefär detsamma som för den nya fyrcylindriska Honda CB750!

Idag är Velocette eftersökt bland samlare och entusiaster som gillar udda engelska enstånkor. Per, höll ett underhållande och intressant föredrag vilket vi vill tacka honom för.

Mannen i köket Bosse Skoglar.

 

Göran Hjertstedt
Ordf. MCHK Stockholm